Liz is teamleider van een leuk team. Ze geniet van het werken met mensen. Ze coacht graag en behaald graag resultaten met haar team. Ze hebben het fijn en gezellig met elkaar.
Toch is Liz ook organisatiebewust. Ze kijkt verder dan haar eigen afdeling. Haar team levert een belangrijke bijdrage in het behalen van de organisatiedoelen. Daar zet zij zich graag voor in. Als op een dag de organisatie grotere stappen wil zetten, wil Liz daar uiteraard graag in mee.
Ze spoort haar team enthousiast aan. Alleen het team wordt niet warm van nieuwe prestatiedoelen. Het moet vooral gezellig zijn. En we doen het al jaren zo dus waar maken we ons druk om? En elkaar direct aanspreken wordt niet echt gewaardeerd. Het team is daardoor moeilijk in beweging te krijgen. Ze hebben het ook jarenlang prima gedaan. Daar hebben ze gelijk in.
Alleen wordt er vandaag meer verwacht dan gisteren. De toekomst van de organisatie staat immers op het spel. En tegelijkertijd wil Liz iedereen binnenboord houden. Want het zijn stuk voor stuk fijne collega’s. En de kennis en ervaring in het team is juist zo belangrijk. Moet ze dan toch mensen laten gaan? Of staat haar eigen positie onder druk als het niet lukt? Het dilemma wordt steeds groter en de buikpijn neemt toe.
Haar directie adviseert een bureau om haar te helpen in het proces. Liz begrijpt nu de groepsdynamiek een stuk beter. En ze gebruikt het bureau om inzicht en bewustwording te creëren binnen het team. Het blijkt dat een prestatiecultuur veel weerstand oproept en dat gebrek aan waardering voor het goede werk uit het verleden leidt tot negatieve emoties.
Samen met het team formuleert Liz nu eigen teamdoelen en eigen teamwaarden die wel motiverend werken voor het team. En de werkafspraken die daaruit voortvloeien zijn voor iedereen duidelijk. Elkaar aanspreken wordt daarmee een stuk gemakkelijker. Helemaal met de feedbacktraining die ze samen hebben gevolgd. Omdat Liz het team zelf heeft laten bijdragen aan het proces, zijn ze gemotiveerd om zich er aan te houden. En die motivatie helpt hen ook om de organisatiedoelen te behalen.
Liz is teamleider van een leuk team. En het team is blij met Liz.