Mila is adviseur. Ze doet het al jaren en collega’s zijn blij met haar. En haar klanten ook.
Iedere dag pakt ze haar routine op en doet ze haar ding. En regelmatig spijkert ze haar kennis bij via branchegerichte opleidingen. Het voelt vertrouwd en ze heeft weinig behoefte om te veranderen. Haar manager is wel tevreden maar de conversie is wat aan de lage kant. Dat geldt overigens voor het hele team. Mila heeft daar moeite mee. Ze is immers adviseur en geen verkoper.
Toch gaat ze de uitdaging aan. En pept zichzelf op om commerciëler te werken. Alleen hoe meer ze om opdrachten vraagt, hoe vaker ze nee te horen krijgt. En hoe meer ze wil overtuigen, hoe meer ze het contact met de klant verliest. Mila wordt er niet vrolijk van. Ze is gewoon geen verkoper. Ze helpt liever mensen een goede keuze te maken.
De moed zakt in haar schoenen en werk kost steeds meer energie. Gelukkig biedt het management hulp in de vorm van training. Gadver, denkt Mila. Verkooptraining is niet haar ding. Ze wil graag dicht bij zichzelf blijven en geen trucjes leren.
Met frisse tegenzin gaat ze samen met haar collega’s de trainer tegemoet. Het blijkt al snel mee te vallen. Het gaat meer over communiceren dan over verkopen. Mila vraagt nu niet meer snel om een opdracht maar verdiept zich eerst goed in wat er in de klant omgaat. Die vinden het fijn dat Mila hen goed begrijpt. Daar heeft ze allerlei handvatten voor meegekregen die ze zelfs thuis bij haar gezin gebruikt om nog leukere gesprekken te hebben. En ze hoeft niet meer te overtuigen omdat ze juist de klant laat praten. Die overtuigt zichzelf wel. Mila is verrast. Ze heeft haar invloed vergroot en is dichter bij zichzelf dan ooit.
Mila is nog steeds adviseur. Haar collega’s zijn blij met haar. En haar klanten nog meer.